Nezobrazuje se tu spousta obrázků. Blog jsem v minulosti provozoval přes službu blog.cz, která skončila. Všechny články i s obrázky jsem přesunul sem na blogger, později ale fotky najednou zmizely. Postupem času se budu snažit vše opravit.

středa, října 28, 2020

Je to legendární sezona!



Sedmdesát let. Tak dlouho už tu je královna motorsportu s námi. A teď píše další kapitolu své bohaté historie. A je to kapitola, která se do dějin zapíše poněkud jinak, než tomu bylo v letech předchozích. "Tahle sezona je prostě legendární!", řekl jsem si během závodu v italském Mugellu, kam se formule 1 podívala vůbec poprvé v historii.  S nadšenou náladou mi najednou bylo snad i s trochou nadsázky jedno, kdo bude mistrem světa, jaké budou statistiky po konci sezony, i když se v té chvíli nacházela zhruba v polovině. Celosvětový chaos kolem koronaviru způsobil, že se na letošní sezonu nezapomene.

 

Když se v březnu sešel formulový svět v Austrálii, na tradičním místě, kde startuje sezona, začala dění nejen v motorsportu ovlivňovat pandemie koronaviru. To, že se v Melbourne nepojede, bylo rozhodnuto až v noci před prvním tréninkem. Nad Velkou cenou Austrálie se stáhla mračna. Fotografie ze čtvrtka, kde se nad okruhem ženou černočerné mraky, byla až strašidelná. Vedení před začátkem prvního tréninku potvrdilo úplné zrušení bez náhradního termínu, odpoledne bylo oznámeno odložení závodů v Bahrajnu a Vietnamu.

 

Sezona by tak začínala v květnu v Nizozemsku, jenomže nikdo nemohl tušit, co se bude do té doby dít, pandemie zasáhla celý svět a čísla pozitivních případů raketově rostla. Začaly se objevovat informace o přepracování závodního kalendáře, černé scénáře hovořily i o zrušení celé sezony. Pro udělení titulu mistra světa bychom potřebovali odjet osm závodů, v těch chvílích nepříliš reálné.

 

Posuneme se v čase. Improvizujeme. Zrušené a odložené závody prostě nahradíme. Červen, začátek sezony, nevídané, ale se spoustou otázek, zda bude letošní ročník důstojně odjet. Kolotoč formule 1 se ve stínu boje lidstva proti viru rozjel na rakouském Red-Bull Ringu, a hned dvakrát! Jednou jako Velká cena Rakouska a víkend poté jako Velká cena Štýrska. "Sakra, kde to Štýrsko je?", dělal jsem si srandu. Tyto dvojzávody se jevily jako dobrý nápad co do potřebného počtu osmi odjetých závodů, protože situace ve světě se neustále vyvíjela a nikdo nevěděl, co bude zítra. Tak to pojďme rychle odjet, ať můžeme udělit tituly.  

 

Přepracovaný kalendář obsahoval dva závody na některých okruzích. Na Silverstone jsme odjeli Velkou cenu Velké Británie, a také závod s neobvyklým názvem, Velkou cenu 70. výročí F1. Upravený a prakticky nově sestavený kalendář způsobil, že se oslava sedmdesáti let Formule 1 odehrála doslova tam, kde se v roce 1950 odjel vůbec první závod v historii. Dvakrát se pojede i v Bahrajnu, jednou celý okruh, potom jiná (mnohem rychlejší) verze.

 

Vrátila se legendární Imola, ovšem ne jako Velká cena San Marina, jak jsme dříve byli zvyklí. ale pod Velkou cenou Emilia Romagna, což je jméno italské provincie. Nürburgring se jel pod Velkou cenou Eifelu, což je pohoří, a nově se objevil okruh v portugalském Portimau jako Velká cena Portugalska. Nostalgie a těšení se zároveň. Když potvrzení těchto tří podniků obletělo svět, zavládlo mezi fanoušky hmatatelné nadšení. Imola tvořila bohatou historii, a bude nádherné opět vidět vozy F1 na této krásné trati. Stejně tak na Nürburgringu. Portimao, chcete-li Algarve, někomu nepříliš známý okruh, i protože až letos obdržel licenci pro pořádání závodů F1, se v kalendáři objevuje vůbec poprvé.

 

Nico Hülkenberg v sobotu seděl v Kolíně nad Rýnem na kafi, a protože Lance Stroll onemocněl, byl povolán do zbraně, podobně jako v Británii, kdy jel místo Sergia Péreze. Za pár hodin už seděl na Nürburgringu v kokpitu a nepříliš seznámen s vozem odjel kvalifikaci. Nepřekvapil, ani snad nemohl, skončil poslední, ale závod pro něho dopadl na jedničku, přivezl body za skvělé osmé místo, čímž si řekl o výraznou pozornost, ale stal se také terčem různých vtípků. Potřebujete něco? Zavolejte Hülkenbergovi!   

 

V Portugalsku se s kopcovitým a krásným Portimaem nejlépe popral Lewis Hamilton, osamostatnil se v čele historických tabulek co do počtu vítězství, a také velkými kroky kráčí za další metou, sedmým titulem světového šampiona.

 

I když letošní, zatím nedokončenou sezonu výrazně pozměnil koronavirus, formule 1 píše spoustu dalších krásných příběhů, ať už se to týká statistik, výrazných momentů, průběhů velkých cen, navštívených destinací, nebo trhu s piloty. Lewis Hamilton překonal rekord Michaela Schumachera v počtu vítězství a jede si pro sedmý titul mistra světa, v den dorovnání rekordu obdržel od Micka Schumachera, syna velkého Michaela, přilbu jeho táty, což byl jeden z nejsilnějších a zároveň nejdojemnějších momentů. Navíc na Nürburgringu, který Michael Schumacher tolik miloval a kde jeho počet pěti vítězství zůstává nepřekonán. Mick Schumacher tady měl odjet první trénink s Alfou Romeo (jednalo by se o jeho první oficiální jízdu), ale kvůli dešti si nakonec nikdo nezajezdil, nicméně mladý Schumi je čím dál hlasitěji spojován se závodní sedačkou pro příští sezonu.

 

Vedení Formule 1 patří obrovské poděkování, jak v určitých chvílích reagovalo na průběh sezony a zasloužilo se o to, že jsme se podívali na Mugello, Portimao, Nürburgring...prostě všude tam, kde by nás to ještě v březnu ani trochu nenapadlo. Těžko říci, jak tyto destinace ovlivní další roky a podoby kalendářů, zda se tam F1 ještě někdy vrátí, ale jak se řiká, nikdy neříkej nikdy. Mugello, na kterém Ferrari odjelo 1000 závod, si udělalo více než solidní reklamu.

 

Legendární sezona je v plném proudu, a tento víkend nás čeká Imola, která se do kalendáře vrací po dlouhých 14-ti letech. Těšme se, užívejme si tento neobvyklý ročník, který snad důstojně dokončíme. Koronavirus brzy společně porazíme, abychom si to všechno v budoucnu mohli užít naplno, vidět zaplněné tribuny na okruzích, a zkrátka a upřímně, žít zcela normálně. 

 

Všem přeji v této těžké době pevné zdraví!

 


Žádné komentáře: